Ako začať so zmyslovými hrami: sprievodca podľa veku dieťaťa

Zmyslové hry rastú spolu s deťmi. To, čo stačí bábätku, už predškolákovi nestačí, a staršie dieťa dokáže z jednoduchých materiálov vyťažiť prekvapivo veľa. Ak chceš začať alebo si rozšíriť nápady, tu je jednoduchý prehľad toho, čo zmyslové hry ponúkajú v jednotlivých obdobiach.


0–1 rok: jemné objavovanie sveta

V tomto období deti zisťujú, ako svet vlastne „funguje“. Potrebujú veci, ktoré môžu bezpečne chytať, hrkať a skúmať.

Čo sa hodí:

  • jednoduché, bezpečne uzavreté fľaštičky, ktoré šuštia alebo sa jemne presýpajú
    Tu môžeš vložiť link na zmyslové fľašky.
  • mäkké materiály na dotyk
  • veľké, ľahko uchopiteľné predmety, ktoré podporujú hmat a koordináciu

Zmyslová hra je v tomto veku krátka, prirodzená a spontánna. Netreba pripravovať nič komplikované, bábätká si vystačia s tým, čo vedia chytiť a sledovať.


1–2 roky: prvé experimenty

Dieťa zrazu chce skúšať všetko. Presýpať, miešať, búchať, prenášať z miesta na miesto. Toto je obdobie veľkých objavov.

Čo sa hodí:

  • jednoduché zmyslové boxy s jedným materiálom Link na play tray nádoby a farebnú ryžu
  • bezpečné nádoby na presýpanie Link na play tray náradie a misky 
  • prvé jemné doplnky, ktoré dieťa môže brať do rúk  link na ponpony

Dospelý pri hre pomáha skôr dohliadať a pomenúvať: „sypem“, „miešam“, „ťukám“.


2–3 roky: svet tvarov a fantázie

Tu to začína byť zábava. Deti už zvládajú jednoduché tvorenie a sú pripravené na materiály, ktoré môžu meniť, stláčať a modelovať.

Čo sa hodí:

  • plastelina dobrej kvality Sem patrí link na vašu plastelinu.
  • prvé zmyslové náradie (valčeky, formičky, bezpečné nožíky) Miesto na link na valčeky Yellow Door a naradie
  • malé tematické doplnky (figúrky, prírodniny, kamienky) link na kamenné doplnky

V tomto období sa dieťa učí, že jeho ruky dokážu vytvoriť niečo konkrétne. Je to ideálny čas zaviesť tematické balíčky. (link na minihru dino)


3–5 rokov: tvorenie bez limitov

Predškoláci sú už malí tvorcovia. Zvládnu kombinovať viac materiálov a dokážu sa hrať dlhšie aj samostatne.

Čo sa hodí:

  • plastelina v rôznych farbách a doplnky, ktoré ju menia na „scénu“ (link na plastelínu)
  • tematické sety, ktoré podporujú učenie (farby, počty, príroda) (triediace tácky)
  • doplnky na rozvoj jemnej motoriky Tu sa dá vložiť link na náradie

Deti si začínajú tvoriť vlastné príbehy. Zmyslové hry im pomáhajú premýšľať, plánovať a dokončovať nápady.


5+ rokov: kreatívne projekty

Staršie deti už dokážu tvoriť komplexnejšie veci. Zmyslové hry sú pre ne skvelým spôsobom, ako sa uvoľniť, sústrediť a rozvíjať kreativitu.

Čo sa hodí:

  • tvorivé projekty s viacerými krokmi
  • detailnejšie náradie
  • kombinácie materiálov, ktoré podporujú logiku aj fantáziu.

Zmyslové aktivity už vedia fungovať ako malé projekty: témy, úlohy, mini výzvy. Deti sa popri tom učia trpezlivosti a vedomému tvoreniu.


Prečo sa oplatí ísť do toho

Zmyslové hry nie sú len „hra“. Sú to malé kroky vo vývine dieťaťa, ktoré podporujú motoriku, jazyk, kreativitu aj emócie. A dobrá správa je, že začať sa dá v akomkoľvek veku a s minimálnym vybavením.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Košík1
Kamenný dutý kmeň
-
+
1
Search
×